Motion till Kyrkomötet
Svenska kyrkans framtid

Mot 2005:42

Förslag till kyrkomötesbeslut

Kyrkomötet beslutar att ge Kyrkostyrelsen i uppdrag att skapa ett marknadsföringsprogram för hela Svenska kyrkan.

Motivering

Nu måste vi, som tillhör Svenska kyrkan, både anställda och förtroendevalda, skärpa oss i vår strävan att tala om för våra församlingsbor vad kyrkan betyder för nästan alla av oss under vår levnad.

Först har vi dopet, så kommer kyrkans barnverksamhet, sedan ungdomsverksamheten och konfirmationen. Sen kommer kyrkan åter i blickpunkten med vigselceremonin som otroligt många än i dag vill använda sig av. Vid livets slut finns kyrkan där ånyo till tjänst när vi tar avsked av våra nära och kära.

När stora katastrofer kommer, och det kommer alltid att finnas med i världsbilden, finns kyrkan åter på plats, att ge tröst och stöd. I kyrkan finns tryggheten.

Många andra aktiviteter drar bort församlingsborna från kyrkan i dag. Barn och ungdomar får mindre lära om det kristna budskapet. En utarmning har också skett för våra skolbarn när kristendomsundervisningen avfördes från skolschemat. Inte minst därför borde det vara en rättighet och skyldighet för kyrkan att visa på den enligt kristen tro allt annat överskuggande betydelse av kyrkans budskap. Om vi även kunde få flera journalister att arbeta för kyrkan i stället för mot kyrkan! Förra höstens påhopp på Svenska kyrkan av en kvällstidning fördärvade mycket för vår kyrka. Det kändes tungt!

I dag arbetar församlingarna förtjänstfullt med att lokalt sprida kunskap om församlingsaktiviteterna. Att göra större marknadsföring för Svenska kyrkan bör kyrkan på nationell nivå stå för.

Kyrkomötet och vår målsättning måste vara att höja församlingsbornas motivation och intresse för kyrkobesök och gudstjänstdeltagande. I våra gudstjänster måste också psalmer som utstrålar sångarglädje få större plats. Det skall vara högtidsstunder vi inte kan vara utan, att få gå till vår stads- eller sockenkyrka för att efter veckans slut få ett andrum och vederkvickelse till glädje för både kropp och själ. Predikan skall också kunna innehålla samhällskritik speglad i Guds Ord. Vi bör också tala om vad mycket gott som kommer och skulle kunna komma ännu mer från kyrkan.

Vallsta, Säva och Herrljunga den 15 juli 2005

Gösta Äng Kjell Johansson Ingemar Öberg